Home » Nieuws » Open brief bereikbaarheid alarmnummer 112

Open brief bereikbaarheid alarmnummer 112

maandag 11 februari 2013Vandaag is het de Europese dag van het alarmnummer 112. De European Union for the Deaf (EUD) schreef een open brief aan de Europese Commissie om aandacht te vragen voor de bereikbaarheid van het alarmnummer van 112.

Open brief bereikbaarheid alarmnummer 112Slechts 1 op de 4 Europeanen weet dat je in alle EU-landen met alarmnummer 112 kunt bellen voor de hulpdiensten. Daarom is er de Europese dag van het alarmnummer 112 op 11 februari, een initiatief van de Europese Commissie om de bereikbaarheid van 112 meer onder de aandacht te brengen. Het alarmnummer 112 is helaas niet voor iedereen (eenvoudig) bereikbaar, zoals voor veel doven en slechthorenden in de Europese Unie.

In 2011 zette de European Union for the Deaf (EUD) zich in voor de bereikbaarheid van 112 op Europees niveau. Er werd een Schriftelijke Verklaring 35/2011 opgesteld voor betere bereikbaarheid van het alarmnummer voor doven en slechthorenden. Dit werd door een record aantal leden van het Europese Parlement 2009-2014 ondertekend. Helaas leidde dit niet tot een formeel antwoord van de Europese Commissie aan doven en slechthorenden.

De Schriftelijke Verklaring vroeg de Europese Commissie om 112 bereikbaar te maken voor zowel slechthorenden als gebarentaligen. Iedereen moet 112 kunnen bereiken, ongeacht welk merk toestel hij heeft of bij welke telecomprovider hij een abonnement heeft. Hierbij verwees men naar het Europese REACH112 project, waaruit bleek dat dit het best gerealiseerd kon worden met Total Conversation (audio-, tekst- en beeldtelefonie).

EUD schreef vandaag een open brief aan de vice-voorzitter van de Europese Commissie, Neelie Kroes, met de vraag om actie te ondernemen. Want iedere burger heeft recht op toegang tot 112.
Neelie Kroes liet op Twitter alvast weten dat iedereen recht heeft op toegang tot het alarmnummer 112, ook dove mensen.

De open brief is te lezen in het Engels, en te bekijken in International Sign op de website van EUD.

Bron:
EUD